Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
Informacja
Jeśli masz problem z korzystaniem z naszych zasobów i nie udało Ci się znaleźć rozwiązania w tej sekcji, skontaktuj się z nami przez Helpdesk PLGrid.
Czy mogę korzystać z infrastruktury PLGrid?
Zasoby PLGrid są dostępne dla wszystkich osób pracujących w polskich jednostkach naukowych, a także studentów, doktorantów i osób współpracujących z polskimi naukowcami, w tym emerytów i obcokrajowców.
Czy PLGrid jest darmowy?
Użytkownicy – za wyjątkiem tych, którzy posiadają afiliację pracownika podmiotu gospodarczego – korzystają z zasobów PLGrid nieodpłatnie. O wielkości przyznawanych zasobów decydują nasi eksperci, którzy rozpatrują Twój wniosek. W ramach rozliczania wniosków grantowych prosimy jednak, aby w powstałych przy użyciu infrastruktury publikacjach (także pokonferencyjnych i w pracach dyplomowych) znalazły się podziękowania dla PLGrid.
Nie jestem zatrudniony na polskiej uczelni, ale prowadzę badania. Jak uzyskać dostęp do PLGrid?
Możesz znaleźć Opiekuna – naukowca zatrudnionego w polskiej jednostce badawczej. Ustal z nim szczegóły współpracy, a następnie zawnioskuj o afiliację typu Współpracownik zewnętrzny.
Mam konto założone przed styczniem 2024 r. Co muszę zrobić przed ponownym zalogowaniem się?
Jeśli od dawna nie korzystałeś z naszych usług, po 22 stycznia 2024 roku przed zalogowaniem się do Portalu należy zresetować dotychczasowe hasło. Aby to zrobić, wybierz opcję “Nie pamiętasz hasła?”, która przeniesie Cię na stronę odzyskiwania hasła. Podnieśliśmy poziom zabezpieczeń dla Twojego konta i konieczność ustanowienia nowego hasła wynika ze zmiany funkcji zabezpieczających hasło. Po zresetowaniu hasła i zalogowaniu się do Portalu musisz również zaktualizować swój profil – podaj numer telefonu i obywatelstwo. W zakładce Zgody zaznacz pole potwierdzające akceptację Regulaminu oraz Polityki prywatności. Ustanowienie nowego hasła do konta i zaakceptowanie Regulaminu i Polityki prywatności jest konieczne, aby otrzymać dostęp do klastrów obliczeniowych. Więcej informacji
Nie mogę zalogować się na konto w PLGrid – nie pamiętam hasła
Skorzystaj z opcji ustawiania nowego hasła – podaj w tym celu swój login lub powiązany z kontem PLGrid adres e-mail.
Nie mam dostępu do adresu e-mail powiązanego z kontem PLGrid
Jeśli adres e-mail powiązany z Twoim kontem PLGrid jest już nieaktywny lub nie masz do niego dostępu, przez co nie możesz ustawić nowego hasła do konta, skontaktuj się z nami przez Helpdesk.
Zmieniłam/łem nazwisko, ale nie mogę edytować tego w profilu
Nazwisko i imię to dane, których Użytkownicy nie mogą samodzielnie zmienić w Portalu. Jeśli Twoje imię lub nazwisko zmieniło się, skontaktuj się z nami przez Helpdesk.
Nie mogę zalogować się na klaster, choć mam już grant obliczeniowy
Jest prawdopodobne, że nie masz jeszcze aktywnej usługi dostępowej. Zawnioskuj o usługę dostępową do danego superkomputera w Portalu PLGrid, w zakładce Usługi.
Moja afiliacja jest nieaktywna
Jeśli afiliacja przestała być aktywna, prawdopodobnie nie została przedłużona na czas. Zapoznaj się z informacjami na temat przedłużania afiliacji. W sytuacji, gdy nadal masz uprawnienia do korzystania z PLGrid, ale Twoja afiliacja nie została odnowiona w terminie, skontaktuj się z nami przez Helpdesk.
Nie widzę katalogu domowego na klastrze
Jeśli jesteś naszym nowym użytkownikiem, odczekaj kilka godzin, nim wszystkie informacje o Twoim koncie rozpropagują się na klastrze.
Ciągle dostaję komunikat „niepoprawny login” lub „niepoprawne hasło”
Upewnij się, że masz już konto użytkownika w PLGrid i wpisujesz poprawny login (z przedrostkiem „plg”). Jeśli nie pamiętasz hasła, możesz je zresetować, podając adres e-mail użyty podczas rejestracji w PLGrid.
Podczas próby wykonania zadania na klastrze dostaję błąd „FATAL: permission denied”
Nadaj skryptowi/programowi prawa do uruchomienia za pomocą komendy
To powinno rozwiązać problem.
Moje zadania czekają bardzo długo na uruchomienie – dlaczego?
Jeżeli zadanie jeszcze nie zostało zlecone, można zapytać system Slurm o szacowany czas uruchomienia zadania przez dodanie argumentu --test-only do komendy sbatch:
System zweryfikuje wówczas poprawność skryptu i poda szacowany czas startu zadania. Szacunek jest liczony pesymistycznie i w większości przypadków zadanie wystartuje wcześniej.
Szacowany czas rozpoczęcia zadania już zleconego można sprawdzić poleceniem:
Czas ten będzie widoczny tylko wtedy, gdy system Slurm już zaplanował wykonanie zadania. Ze względu na optymalizację kolejki, system może uzupełnić tą informację dopiero w momencie startu zadania. Podawane czasy startu to tylko szacunki, nie są wiążące. Na klastrze pracuje wielu użytkowników, przez co określenie dokładnego czasu startu zadania jest bardzo trudne. Trudność wynika z nieprzewidywalności działań innych użytkowników, którzy przez cały czas wpływają na stan kolejki zadań. Priorytet zadania, jego miejsce w kolejce, zależy od wielu czynników, takich jak ilość zasobów potrzebnych do uruchomienia zadania, deklarowany czas wykonania, ostatnia aktywność użytkownika i uczestników grantu na klastrze, jak i same zasoby przyznane w grancie.
Nie mogę liczyć na klastrze, choć mam aktywny grant i wcześniej wszystko działało (komunikat „sbatch: error: Batch job submission failed: Invalid account or account/partition combination specified”)
Błąd ten może wynikać z przekroczenia (wyczerpania, status exhausted) zasobów grantu. W przypadku klastrów Ares i Athena możesz to sprawdzić komendą
Jeśli status alokacji w Twoim grancie podany jest przez nią jako exhausted, zasoby grantu zostały już w pełni wykorzystane. W tym wypadku możesz zawnioskować o nowy grant lub renegocjować aktualny z prośbą o dodatkowe zasoby.