Przejdź do treści

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

Informacja

Jeśli masz problem z korzystaniem z naszych zasobów i nie udało Ci się znaleźć rozwiązania w tej sekcji, skontaktuj się z nami przez Helpdesk PLGrid.

Czy mogę korzystać z infrastruktury PLGrid?

Zasoby PLGrid są dostępne dla wszystkich osób pracujących w polskich jednostkach naukowych, a także studentów, doktorantów i osób współpracujących z polskimi naukowcami, w tym emerytów i obcokrajowców.

Czy PLGrid jest darmowy?

Użytkownicy – za wyjątkiem tych, którzy posiadają afiliację pracownika podmiotu gospodarczego – korzystają z zasobów PLGrid nieodpłatnie. O wielkości przyznawanych zasobów decydują nasi eksperci, którzy rozpatrują Twój wniosek. W ramach rozliczania wniosków grantowych prosimy jednak, aby w powstałych przy użyciu infrastruktury publikacjach (także pokonferencyjnych i w pracach dyplomowych) znalazły się podziękowania dla PLGrid.

Nie jestem zatrudniony na polskiej uczelni, ale prowadzę badania. Jak uzyskać dostęp do PLGrid?

Możesz znaleźć Opiekuna – naukowca zatrudnionego w polskiej jednostce badawczej. Ustal z nim szczegóły współpracy, a następnie zawnioskuj o afiliację typu Współpracownik zewnętrzny.

Nie mogę zalogować się na klaster, choć mam już grant obliczeniowy

Jest prawdopodobne, że nie masz jeszcze aktywnej usługi dostępowej. Zawnioskuj o usługę dostępową do danego superkomputera w Portalu PLGrid, w zakładce Usługi.

Moja afiliacja jest nieaktywna

Jeśli afiliacja przestała być aktywna, prawdopodobnie nie została przedłużona na czas. Zapoznaj się z informacjami na temat przedłużania afiliacji. W sytuacji, gdy nadal masz uprawnienia do korzystania z PLGrid, ale Twoja afiliacja nie została odnowiona w terminie, skontaktuj się z nami przez Helpdesk.

Nie widzę katalogu domowego na klastrze

Jeśli jesteś naszym nowym użytkownikiem, odczekaj kilka godzin, nim wszystkie informacje o Twoim koncie rozpropagują się na klastrze.

Ciągle dostaję komunikat „niepoprawny login” lub „niepoprawne hasło”

Upewnij się, że masz już konto użytkownika w PLGrid i wpisujesz poprawny login (z przedrostkiem „plg”). Jeśli nie pamiętasz hasła, możesz je zresetować, podając adres e-mail użyty podczas rejestracji w PLGrid.

Podczas próby wykonania zadania na klastrze dostaję błąd „FATAL: permission denied”

Nadaj skryptowi/programowi prawa do uruchomienia za pomocą komendy

chmod u+x <pełna_nazwa_skryptu>

To powinno rozwiązać problem.

Moje zadania czekają bardzo długo na uruchomienie – dlaczego?

Jeżeli zadanie jeszcze nie zostało zlecone, można zapytać system Slurm o szacowany czas uruchomienia zadania przez dodanie argumentu --test-only do komendy sbatch:

sbatch --test-only moj_skrypt.sh 

System zweryfikuje wówczas poprawność skryptu i poda szacowany czas startu zadania. Szacunek jest liczony pesymistycznie i w większości przypadków zadanie wystartuje wcześniej.

Szacowany czas rozpoczęcia zadania już zleconego można sprawdzić poleceniem:

squeue -t pd -o %i,%S 

Czas ten będzie widoczny tylko wtedy, gdy system Slurm już zaplanował wykonanie zadania. Ze względu na optymalizację kolejki, system może uzupełnić tą informację dopiero w momencie startu zadania. Podawane czasy startu to tylko szacunki, nie są wiążące. Na klastrze pracuje wielu użytkowników, przez co określenie dokładnego czasu startu zadania jest bardzo trudne. Trudność wynika z nieprzewidywalności działań innych użytkowników, którzy przez cały czas wpływają na stan kolejki zadań. Priorytet zadania, jego miejsce w kolejce, zależy od wielu czynników, takich jak ilość zasobów potrzebnych do uruchomienia zadania, deklarowany czas wykonania, ostatnia aktywność użytkownika i uczestników grantu na klastrze, jak i same zasoby przyznane w grancie.

Nie mogę liczyć na klastrze, choć mam aktywny grant i wcześniej wszystko działało (komunikat „sbatch: error: Batch job submission failed: Invalid account or account/partition combination specified”)

Błąd ten może wynikać z przekroczenia (wyczerpania, status exhausted) zasobów grantu. W przypadku klastrów Ares i Athena możesz to sprawdzić komendą

hpc-grants

Jeśli status alokacji w Twoim grancie podany jest przez nią jako exhausted, zasoby grantu zostały już w pełni wykorzystane. W tym wypadku możesz zawnioskować o nowy grant lub renegocjować aktualny z prośbą o dodatkowe zasoby.


Ostatnia aktualizacja: 9 kwietnia 2024